Saturday, May 23, 2009

راديو در عصر جهاني شدن-ديويد هندي،حميد رضا نجفي



  • صفحه دريافت كتاب

  • جهاني سازي، دنيا را براي كساني كه برنامه هاي راديويي توليد مي كنند كوچك ساخته است و هر جايي برايشان دست يافتني شده است. به موازات اين امر، افق ديد شنوندگان گسترش مي يابد. شنوندگاني كه مي توانند وقايع روز و موسيقي هاي دور را به نحوي درك كنند كه نسل هاي پيش قادر به تجربه آن نبودند. تركيب تجاري شدن سريع و تغييرات فني در صنايع راديو ي جهاني، تعاملات متضادي را ايجاد كرده است. از يكسو، افزايش تعداد ايستگاههاي راديويي سبب تقسيم مخاطبان جمعي سابق به تعداد زيادي مخاطب مستقل شده است كه هركدام به ايستگاهي گوش مي دهند كه با ذائقه شان تطابق داشته باشد. از سوي ديگر شنوندگان مي توانند برنامه هايي را گوش دهند كه در محل توليد نمي شوند، بلكه توسط تعداد اندكي از توليدكنندگان كه در استخدام يك شركت چند رسانه ايي هستند، توليد ميشوند.
    كتاب راديو در عصر جهاني شدن داراي 5فصل است: در فصل اول روش توليد برنامه هاي راديويي به عنوان يك صنعت معرفي شده است. فصل دوم ديد دقيق تري به روش توليد برنامه هاي راديويي دارد و توليد روزانه برنامه هاي راديويي را در يك تيم توليد كننده بررسي مي كند. فصل سوم به بحث راجع به شنوندگان و تأثير آنها بر توليد برنامه ها مي پردازد. فصل چهارم كيفيت ها و معاني ذاتي برنامه هاي راديو را مطالعه مي كند. ونهايتأ فصل 5 به بررسي تاثيرات فرهنگي رسانه در جامعه معاصر توجه دارد.

    No comments: