Saturday, August 23, 2008

دستورالعمل‌ برنامه‌سازي‌در راديو و تلويزيون‌ هنگ‌كنگ‌-ترجمه‌ ناصر بليغ




  • دانلود
    راديو و تلويزيون هنگ كنگ (RTHK) پس هز گذشت 70 سال از تاسيس، دستورالعملي را تهيه نموده استتا خط ومشي يكساني براي تهيه كنندگان برنامه‌هايش داشته باشد. اين دستورالعمل، سيستم ارجاعي خاصي را مشخص مي‌كند كه در آن با حفظ استقلال و خلاقيت در تدوين برنامه‌ها، مسئوليت ها تقسيم شده و مشخص مي‌شوند.در اين بين برخي موضوعات اصولي مطرح مي‌شودكه RTHK در ساخت برنامه‌ها، آنخا را به برنامه سازان گوشزد مي‌كند. بي‌طرفي، دقت، سليقه و متانت، خشونت، تعارض منافع، رعايت انصاف در مورد مصاحبه‌شوندگان، رعايت حريم خصوصي و ....برخي از اين موضوعات اصولي هستند.
    RTHK موضوعاتي را هم كه مربوط به برنامه سازي استبه صورت مشروح در اين دستورالعمل آورده است: موضوعاتي از قبيل: اخبار، امور جاري و برنامه‌هاي اطلاعاتي با مصاحبه‌گران، تدوين، گزارش جرايم، تظاهرات و اغتشاشات، هواپيما ربايي، آدم ربايي و گروگان گيري و محاصره، هشدار در مورد بمب‌گذاري، حوادث يا بلاياي طبيعي، اسرار دولتي، برنامه‌هاي مصرف كنندگان، نمايش و ...... در اين بخش از دستورالعمل مطرح شده‌اند.
    در بخش‌هاي ديگر اين دستورالعمل، برخي موارد قانوني كه برنامه‌سازان با آن سر و كار دارند، مطرح شده‌است.همچنين اصول مربوط به ساخت برنامه‌هاي سياسي در شرايط مختلف، به همراه وقايع مهم براي منطقه ويژه اداري هنگ كنگ و در پايان روشها و شيوه‌هاي رسيدگي به شكايات و گزارش‌‌دهي آمده‌است.
  • No comments: