Saturday, August 30, 2008
Friday, August 29, 2008
راهنماي روزنامه نگاري مستقل
این راهنما همۀ درون و بیرون آنچه را که هر روزنامه نگار حرفه ای باید بداند - از چگونگی تحقیق، نوشتن، ویراستاری یک داستان تا چگونگی نوشتن سرعنوان ها، انتخاب نمودارها و گزینش نقل قول ها و نمونه های ضبط شدۀ صوتی – در بر می گیرد و اشکال روزنامه نگاری مکتوب، رادیویی، تلویزونی، روزنامه نگاری متکی به اینترنت و نیز مهارتهای موردنیاز را برای خبرنگاری مورد بحث قرار می دهد.
Thursday, August 28, 2008
آخرين نفر(اودگه)-الكساندر فاده يف-زنده ياد فرهاد غبرايي
آخرين نفر(اودگه)-الكساندر فاده يف-زنده ياد فرهاد غبرايي
Последний из удэге- Александр Александрович Фадеев
الكساندر فاده يف
تولد:11 دسامبر سال
1901
در كريمه
وفات:13 مه سال
1956
نويسنده شوروي واز بنيان گذاران اتحاديه نويسندگان شوروي بود.
معروفترين رمان او ، گارد جوان ،ترسيم گر از خود گذشتگي هاي جوانان كامسامول در مبارزه با آلمان نازي است.
اين كتاب در سال 1945 نوشته شد
سه سال بعد فيلمي از روي اين كتاب ساخته ودر سينماهاي اتحاد شوروي به نمايش در آمد.
او از دوستان نزديك ميخاييل شولو خوف به حساب مي آمد.
فادايف در اواخر عمر به علت آنچه كه وي آن را عدول دولتمردان شوروي از ماركسيسم لنينيسم واقعي مي خواند،گوشه عزلت گرفت وسرانجام با شليك گلوله اي به قلبش به زندگي خود پايان داد.
او كمونيستي معتقد و تصوير گري ماهر از تحولات اجتماعي معاصر خود بود.
جلد دوم كتاب آخرين نفر در سال 1932 به اتمام رسيد .هرچند كه كتاب آخرين نفر به واقع تا پايان عمر او نا تمام باقي ماند!
ابعاد انساني نوع آدمي-زنده ياد دكتر محمود بهزاد
هشتم شهريور 86 انساني چشم از جهان فرو بست كه دغدغه اي جز ارتقاي سطح علمي ديگرانسانها نداشت.
انساني والا با كلامي نافذ ودانشي كه هيچگاه كهنه نمي شد.
در بحبوحه تضاد خرافه گري با علم زيست شناسي ،نامه اي قاطع به نشريه اطلاعات علمي نوشت ودر آن مباني تكامل را به روشني بيان كرد واز نويسنده اي كه با ديد غير علمي دست به نقد داروينيسم زده بود انتقاد كرد.
آنها كه به ياد دارند مي دانند كه فضاي سال 1365 چگونه فضايي بود وچرا كسي جرات سخن گفتن از داروينيسم را نداشت واستاد چه جسارتي به خرج داد!
زنده ياد دكتر محمود بهزاد اعتقاد داشت كه علم ودين دو مقوله جدا از هم است وهرگز نبايد با سلاح دين به جنگ علم رفت وبر عكس.
زيرا يكي سخن از ماده مي گويد وديگري دغدغه اش فراماده است .
در كتاب ابعاد انساني نوع آدمي ،استاد فرزانه به تشريح ديدگاههاي اخلاقي خود به عنوان يك دانشمند مي پردازد وتوصيه هايي دارد كه هرچند منحصر به خود ،اما بسيار زيبا و جذاب است.
خواندن اين كتاب را به تمامي دانشمندان ودانش پژوهان توصيه مي كنم.
يادش گرامي باد
باقر كتابدار
Tuesday, August 26, 2008
سيل آهن-الكساندر سرافيموويچ-م.سجودي
Железный поток-Александр Серафимович
سرافيموويچ يكي از بنيانگذاران ادبيات شوروي است وداستان «سيل آهن » او از زمره آثار كلاسيك رئاليسم سوسياليستي به شمار مي رود.
داستان «سيل آهن » سرافيموويچ مبتني بر رويدادهاي واقعي و حركت قهرمانانه ارتش تامان به فرماندهي ا .اي كوتيوخ ،در مسير قفقاز شمالي ، ودر راه پيوستن به نيروهاي اصلي ارتش سرخ (1918)است.
الكساندر سرافيموويچ ، 19 ژانويه سال 1863 در روستاي نيژني كورمويارسكايا ديده به جهان گشود.
در سن سه سالگي به همراه خانواده به لهستان رفت اما پس از مدتي دوباره به وطن بازگشت.
وي پس از گذراندن دوران متوسطه به دانشگاه پترزبورگ(لنينگراد بعدي)رفت وبه مطالعه فيزيك ورياضيات پرداخت.
در همان دوران جذب يك گروه انقلابي دانشجويي شد .
سال 1887 :به علت انتشار بيانيه اي سياسي دستگير وبه مدت سه سال به شهر مزن در استان آرخانگل تبعيد شد
سال 1902 :به مسكو رفت و بطور جدي شروع به نويسندگي كرد.
سال 1903 :به محفل ماكسيم گوركي راه يافت.ودر همان موقع سه جلد از كتابهاي او از چاپ خارج شد.
در انقلاب 1905 نيز حضور فعال داشت.
سال 1910: مهاجرت به فنلاند .
او پس از جنگ اول به گالاسيا رفت،جايي كه در آنجا با خواهر لنين يعني ماريا اوليانوا آشنايي يافت.
سال 1918: به حزب كمونيست پيوست
سال 1943:دريافت جايزه استالين
نشان لنين(بالاترين نشان در اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي)
وفات:19 ژانويه 1949 در شهر مسكو
كتاب سيل آهن به سال 1924 نوشته شده است.
Monday, August 25, 2008
يزد ،پرديس كوير-سازمان ميراث فرهنگي
حاوي اطلاعات جامع استان و شهرهاي استان يزد
به صورت مالتي مديا و فلش
به صورت فايل
image
و فشرده
به دوزبان فارسي و انگليسي
راهنماي جامع گردشگري ، طبيعي ، تاريخي و فرهنگي ، آلبوم تصاوير ، نقشه و ...
رمز فايل فشرده
www.yazdchto.ir
حجم فايل فشرده : 301 مگابايت
Saturday, August 23, 2008
موسيقی-رسانه-هوشنگ جاويد
بيان زمينههاي تاريخي حضور راديو در ايران و چگونگي برخورد با آن و همينطور نحوه بهرهگيري از آن با توجه با زمينههاي سياسي حاكم بر جامعه ايران بخش ابتدايي كتاب را تشكيل ميدهد. و اما وضعيت موسيقي در راديو و فراز و نشيبهايي كه بين سالهاي 1320 الي 1330 بر آن عارض شده است، دستمايه مطالعات بعدي نويسنده را شكل ميدهد. اوضاع و احوال سياسي كشور و حاكميت اين فضا بر چگونگي بهكارگيري موسيقي در راديو در سالهاي مذكور بيانگر سختيها و دشواريهاي زيادي است كه موسيقي راديو با آن مواجه بوده است تأثير مستقيم نصب و عزلها و حتي حضور بيگانگان در كشور سرگذشت غمانگيزي را براي موسيقي راديو رقم ميزد. در واقع اين كتاب سرگذشت موسيقي راديو در فاصله سالهاي 1320 تا 1330 را بيان ميكند و خواننده رابه فضاي آن روزها ميبرد.
ماه تمام عشق-به كوشش راضیه بهرامی خشنودی
در فرهنگ ایرانی - اسلامی، نام ابوالفضل عباس (ع) یادآور حماسه شور و ایثار است. نویسندگان بیشمار و هنرمندان زیادی آثار و رونوشتههای خود را به این شخصیت عظیم اختصاص دادهاند. در این بین شاعران را میتوان به عنوان گروهی پركار در معرفی این چهره قیام كربلا، معرفی كرد. شاعران با به نظم درآوردن دلاوریهای حضرت ابوالفضل(ع)، خصوصاً نقش بارزی كه در واقعه عاشورا ایفا نمود، سعی فراوانی در زنده نگه داشتن و انتقال نسل به نسل این رشادتها داشتهاند.
مجموعه ماه تمام عشق كه به مناسبت سالروز تولد این بزرگمرد آسمانی منتشر شده، گزیدهای است از آثار منظوم، درباره ماه تمام عشق كربلا، حضرت ابوالفضل(ع). در آغاز كتاب، متون ادبی مختصری نیز در این باره خود نمایی میكند.
بر شانههاي زخمي شط-به كوشش يدالله گودرزي
يكي از مقولاتي كه رسانهاي عظيم، مانند صداوسيما به آن ميپردازد، تاريخ معاصر، خصوصاً تاريخ انقلاب اسلامي است. در اين ميان دوران 8 سال جنگ تحميلي، داراي جايگاهي ويژه و تاكيدهاي فراوان است. ادبيات مقاومت در اين 8 سال با ادبيات پايداري آميخته است و سرسلسله اين پايداري خرمشهر است.
مجموعه برشانههاي زخمي شط كه به بهانه سوم خرداد ماه، سالروز آزادسازي خرمشهر منتشر شده است، دربردارنده آثار منظوم شاعران معاصر درباره خرمشهر است.
بحر طويل-محمد حاجيحسيني
اين كتاب گزيده 61 سال كار ادبي نويسنده (1385- 1324) در حوزه طنز است كه سي و پنج سال آن (1385- 1350)، كار مداوم در راديو با برنامههايي نظير صبح جمعه با شما، عصر جمعه، عصر پنجشنبه، راه شب و... همزمان با مطبوعاتي نظير توفيق، خورجين، گلآقا، طنز پارسي و... بوده است.
شقايقنامه-سيدحسن حسيني
“شقايقنامه”، روايتي شاعرانه و صميمي از حماسهاي شگفت در حوزه ادبيات عاشورايي است كه در ده فصل تنظيم شده است.
اين كتاب، آميزهاي است از شعر و نثر و احتمالا نخستين كتابي است كه با اين شيوه و سبك و سياق و با قلمي توانا و پر از عشق و معرفت در حوزه ادبيات عاشورايي به رشته تحرير درآورده است.
نويسنده فقيد در تلاش براي توصيف ديگرگونه حماسه عاشورا از تخيل توانا و بلندپرداز خود بهره ميگيرد و با توسل به استعاره و تشبيه و كنايه و ابهام، حماسهاي را توصيف ميكند كه خود نيز ميداند غيرقابل توصيف است. پس بهترين شيوه وصف اين حماسه غيرقابل توصيف، بهرهگيري از نثري شاعرانه است كه دكتر حسن حسيني به خوبي از عهده انجام اين مهم برآمده است. وجه محتوايي شقايقنامه، همچون وجه صوري و ساختاري آن موثر، عميق و زيباست، خصوصا كه اين شاعر دلسوخته در بسياري از بخشهاي آن، از قرآن كريم سود جسته است.
درونمايه اين اثر نشانگر پيوستگي بين حواس ظاهري و قواي باطني نفس هنرمند در اطاعت از خداوند است. تعابير زيبا و عميق و شاعرانهاي كه در شقايقنامه آمده است بيانگر اين واقعيت است كه ما با نوشتهاي معمولي و روايتي عادي سروكار نداريم، بلكه با حقايقي مواجهيم كه در آن سوي الفاظ نهان شدهاند؛ حقايقي كه جز در آينه شعر و نثري صميمي آن هم در حد ادراك شاعري دلسوخته تجلي نميشوند.
“شقايقنامه” كتابي است پيچيده در حرير طبع شاعري مومن كه در راديو تهران اجرا شده و توسط دفتر تحقيق و توسعه راديو انتشار يافته است.
مهاجرت-محمد حاجيحسيني
مهاجرت روستائيان به شهرها و به ويژه تهران كه سبب از دستدادن شغل كشاورزي و رويآوردن به مشاغلي چون دستفروشي و سرايداري و سيگارفروشي ميشود، دستمايه نويسنده كتاب شده است تا اين موضوع اجتماعي را در قالب طنز راديويي مطرح سازد. روستايي سادهدلي كه در هواي پاكيزه روستا زندگي ميكرده و از موادغذايي بسيار لذيذ كه حاصل تلاش و زحمت خودش بوده است ارتزاق ميكرده، حالا در شهري پر سر و صدا و پر از دود و آلوده زندگي كند و دچار سردرگمي و گمكردن هويت خود شده است.
نويسنده كتاب اين معضل اجتماعي را به خوبي و زيبايي با قلم شيواي خود به طنز كشيده است كه جاي تأمل دارد.
شيوهنامه نگارش كتابنامه و ارجاع-عليرضا اميدوار- داود معصومي
استنادكردن يا سندآوردن از مهمترين بخشهاي تهيه و تدوين هرگونه نوشته علمي و پژوهشي (كتاب، مقاله، رساله، پايان نامه و...) است و منظور از آن بيان چگونگي استفاده از انديشههاي ديگران، توسط نويسنده و معرفي آنها به مخاطبان است. اين امر علاوه بر افزايش اعتبار نوشته علمي، نشانگر آن است كه انديشهها و نوشتههاي محقق، بر دستاوردهاي پژوهشي استوار است.
بديهياست از نظر اخلاق پژوهشي و امانتداري نيز، هر پژوهشگري ملزم به ذكر چگونگي استفاده و بهرهبرداري از انديشههاي ديگران است.
با اين وجود در اغلب كتابها و مقالاتي كه در اين زمينه منتشرشده، فقط به منابع چاپي پرداخته شده و باوجود اهميت و گسترش روزافزون استفاده از منابع غيرچاپي و الكترونيكي در منابع فارسي، به نحوه استفاده و استناد به اين منابع اشارهاي نشده است.
از سوي ديگر و با توجه به تعدد مراكز پژوهشي در داخل سازمان صداوسيما و انتشار مستمر بروندادهاي اين مراكز بر اساس اسلوبهاي مختلف مستندسازي (كه اغلب سليقهاي و ناقص هستند)، لزوم طراحي، تدوين و پذيرش يك اسلوب مستندسازي كامل (منابع چاپي و غيرچاپي) كه مبتني بر آخرين يافتههاي علمي باشد، بيش از پيش ضروري مينمايد.
در همين راستا، تحقيق و توسعه صدا بهمنظور برطرف نمودن شكافهاي موجود در اين زمينه، نسبت به تهيه و تدوين مجموعه استناد و ارجاعدهي با توجه به اصول و روشهاي مورد پذيرش مجامع علمي جهان، اقدام كرده است.
آشنايي با موسيقي شرق و غرب-محمدمهدي سديفي
اثر حاضر كتاب تحقيقي- آموزشي است كه با بياني پيراسته از اصطلاحات رايج و تخصصي به ويژگيها و خصوصيات انواع موسيقي پرداخته و انواع موسيقي را معرفي مينمايد.
در فصل اول و در بحثي كوتاه مقامات و نغمات قرآني و تفاوت مقامها با يكديگر مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم كليات موسيقي ايران شامل پيشدرآمد از گروه موسيقيهاي بيكلام ، رديف و آواز- كه بخشي از موسيقي رديفي است، و چهار مضراب كه از فرمهاي سازي متديك و داراي ضرب است و تصنيف بررسي شده است.
در فصل سوم (موسيقي محلي ايران) موسيقيهاي مناطق مختلفي نظير تركمن صحرا، گيلان، مازندران، خراسان، بلوچستان، قشقايي، كرمانشاهان، لرستان، آذربايجان غربي و شرقي، كرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و كردستان به تفصيل بيان ميشود.
فصل چهارم (موسيقي شرق) كه شامل موسيقي تركيه، افغانستان، موسيقي كلاسيك عرب، موسيقي تاجيكي، موسيقي جنوب شرق آسيا، موسيقي ژاپن، چين و كره ميباشد، بررسي شده است.
در ادامه اين كتاب تا فصل نهم كه آخرين فصل آن است، به ترتيب موسيقي هندوستان، موسيقي اروپا (غرب) كه از قرن پنجم ميلادي و از يونان باستان آغاز گرديد و شامل موسيقي قرون اوليه و قرون وسطي، موسيقي كليسا، موسيقي كلاسيك و فرمهاي آوازي، موسيقيسازي، موسيقي اسپانيا و اروپاي شرقي، موسيقي قاره آمريكا و موسيقي كودك بررسي شده است.
دين و رسانه (مجموعه مقالات)-به كوشش: محمدرضا جوادي يگانه و حميد عبداللهيان
بررسي رابطه دين و رسانه، جداي از بعد آكادميك آن، كه يكي از دغدغهاي علوم اجتماعي است، براي رسانه نيز حائز اهميت است. صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، كه تلاش دارد تا يك رسانه ديني -در معناي عام آن- باشد نيازمند كالبدشكافي و آسيبشناسي اين رابطه است. اين موضوع براي راديو كه صاحب دو شبكه ديني خاص، يعني راديو معارف و راديو قرآن است، ضرورت بيشتري دارد.
از طرف ديگر تجربيات ارزشمند رسانهها در موضوع رسانه ديني و بهويژه تجربه صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، ميتواند براي مخاطبان دانشگاهي جذاب و آموزنده باشد و بايد فرصتي فراهم ميآمد تا دستاندركاران رسانه ديني بتوانند اين تجربيات را در اختيارات صاحبنظران قرار دهند. اين ضرورتها، زمينهساز برپاي همايش بينالمللي «دين و رسانه» شد اين همايش كه اولين همايش با اين موضوع در ايران بود با همكاري معاونت صدا و دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار گرديد. كتاب حاضر شامل 24 مقاله از برجستهترين اساتيد و صاحب نظران موضوع دين و رسانه در سطح جهان و ايران است كه در اين همايش ارائه گرديد.
مديريت سازمانهاي رسانهاي در BBC وCNN -لوسي شانكلمن- ناصر بليغ
كتاب “مديريت سازمانهاي رسانهاي در BBC و CNN” حاوي مباحثي از جمله فرهنگ سازماني، استراتژيهاي سازمان رسانهاي درBBC و CNN، ارتباط فرهنگ سازماني با استراتژيها و رقابت ميان آنها، منابع انساني، مدل كاري و سياستهاي برنامهاي و بررسي وضعيت مالي اين دو سازمان رسانهاي ميباشد.
اين مجموعه، پيامدهاي استراتژيك فرهنگ شركتي را بررسي كرده و در پي كشف تاثير فرهنگ سازمان بر تحولات استراتژيك دو سازمان بزرگ درBBC و CNN ميباشد.
باورهاي فرهنگي متمايز در BBC و CNN در مورد هدف بنيادين پخش برنامهها، ماهيت رقابت و رابطه ميان رقابت و كيفيت محصولات، عملكرد و گزينههاي استراتژيك آنها را تعيين ميكنند. باورهاي فرهنگي آنها بنيادهاي موفقيتهاي فعلي و گذشته هر سازمان را بهوجود آوردهاند.
اين مجموعه بهطور خاص چالشهاي مربوط به مديريت سازمانهاي رسانهاي را بررسي كرده و در پي آن بوده كه روشن كند چگونه باورهاي ناخودآگاه مشترك مديران در درBBC و CNN اعتقادات زيربنايي آنان در مورد مفهوم و كاركرد و مقصد فعاليتهاي حرفهاي آنان و تحولات استراتژيك آن سازمانها را شكل ميدهد.
ماخذشناسي راديو-واحد پژوهش تحقيق و توسعه صدا
بازيابي و گردآوري اطلاعات پراكنده موجود در علوم مختلف يكي از الزامات توسعه علم و فرهنگ در جامعه است. از آنجا كه كمبودهاي نرمافزاري و دادههاي موجود در بعضي حوزهها و ضعف پيرامون اين دادهها از موانع عمده پيشرفت تحقيقات و علوم بوده و همواره پژوهشگران را با محدوديتها و مشكلات بسياري مواجه كرده است، جمعآوري اطلاعات مربوط به توليدات علمي و تهيه بانكهاي اطلاعاتي پيرامون منابع و تحقيقات موجود در حوزههاي مختلف از جايگاهي برجسته در ميان فعاليتهاي تحقيقاتي برخوردار شده و مراكز پژوهشي براي رفع نيازهاي اطلاعاتي خود اقدام به تهيه و ارائه اطلاعات موجود در هر رشته ميكنند تا بدين وسيله يكي از ضرورتهاي توسعه علم كه همان شناسايي و طبقهبندي دادههاي موجود در آن علم است را محقق سازند.
مجموعه “ماخذشناسي راديو” به منظور سهولت در بازيابي اطلاعات پيرامون راديو با هدف شناسايي پژوهشها و تاليفات منتشر شده و در راستاي سامان بخشيدن به اين اطلاعات تهيه و تنظيم شده است. اين مجموعه تلاش ميكند به ارائه اطلاعات اوليه پيرامون آثار منتشر شده در حوزه راديو و معرفي مشخصات كتابشناسي اين آثار بپردازد. آثار معرفي شده مشتمل بر پنج بخش كتاب، گزارش، پاياننامه، درسنامه و مقاله است و شامل تمامي منابعي است كه اطلاعات كتابشناسي آن در كتابخانههاي مراكز رسانهاي، دانشگاهها و مراكز پژوهشي رسانه موجود است.
دستورالعمل برنامهسازيدر راديو و تلويزيون هنگكنگ-ترجمه ناصر بليغ
راديو و تلويزيون هنگ كنگ (RTHK) پس هز گذشت 70 سال از تاسيس، دستورالعملي را تهيه نموده استتا خط ومشي يكساني براي تهيه كنندگان برنامههايش داشته باشد. اين دستورالعمل، سيستم ارجاعي خاصي را مشخص ميكند كه در آن با حفظ استقلال و خلاقيت در تدوين برنامهها، مسئوليت ها تقسيم شده و مشخص ميشوند.در اين بين برخي موضوعات اصولي مطرح ميشودكه RTHK در ساخت برنامهها، آنخا را به برنامه سازان گوشزد ميكند. بيطرفي، دقت، سليقه و متانت، خشونت، تعارض منافع، رعايت انصاف در مورد مصاحبهشوندگان، رعايت حريم خصوصي و ....برخي از اين موضوعات اصولي هستند.
RTHK موضوعاتي را هم كه مربوط به برنامه سازي استبه صورت مشروح در اين دستورالعمل آورده است: موضوعاتي از قبيل: اخبار، امور جاري و برنامههاي اطلاعاتي با مصاحبهگران، تدوين، گزارش جرايم، تظاهرات و اغتشاشات، هواپيما ربايي، آدم ربايي و گروگان گيري و محاصره، هشدار در مورد بمبگذاري، حوادث يا بلاياي طبيعي، اسرار دولتي، برنامههاي مصرف كنندگان، نمايش و ...... در اين بخش از دستورالعمل مطرح شدهاند.
در بخشهاي ديگر اين دستورالعمل، برخي موارد قانوني كه برنامهسازان با آن سر و كار دارند، مطرح شدهاست.همچنين اصول مربوط به ساخت برنامههاي سياسي در شرايط مختلف، به همراه وقايع مهم براي منطقه ويژه اداري هنگ كنگ و در پايان روشها و شيوههاي رسيدگي به شكايات و گزارشدهي آمدهاست.
تاريخنگاری به شيوه راديوBBC-صفورا برومند
BBC را ميتوان از قديميترين و نخستين شركتهاي عرصه ارتباطات دانست كه به دنبال پيشرفت فناوري در قرن بيستم تأسيس شد؛ شركتي كه با گذشت هشتاد سال از تأسيس آن همچنان در صدر سازمانهاي رسانهاي جهان قرار دارد. پيشينه BBC در عرصه ارتباطات رسانهاي سبب شده است كه اين سازمان يكي از مهمترين پيشروان در زمينه عملكرد، مديريت و شيوه برنامهسازي در راديو و تلويزيون محسوب شود.
فعاليت و عملكرد BBC به عنوان رسانهاي كه سه اصل آموزشي، اطلاعرساني و سرگرمي براي مخاطب را سرلوحه كار خود قرار داده است در بيشتر سازمانهاي راديو و تلويزيوني كشورهاي مختلف به عنوان الگوي برنامهسازي و مديريت رسانه مورد توجه است.
اين كتاب در ده فصل ارائه شده است كه فصول آن به تاريخچه راديو BBC، مديريت سازماني در BBC، فناوري در ديجيتال راديو BBC، بررسي برنامههاي تاريخي، مجريان برنامههاي تاريخي و ويژگي برنامههاي تاريخي در BBC اختصاص يافته است.
نوشتن براي راديو-علي اكبر قاضي زاده
راديو براي آنكه بتواند در سپهر رسانهاي جايگاه خود را حفظ كرده و براي مخاطبان از جاذبه برخوردار باشد، راهي جزء تخصصي كردن و طراوت بخشيدن به برنامهها -به كمك مصاحبهها و گزارشهاي زنده- و كوشش در دوجانبه كردن ارتباط رسانهاي (مخاطب - رسانه) ندارد.
يكي از راهكارهايي كه اين كتاب ارائه ميكند، دقت در كاربرد گويش ويژه راديويي و راديويي كردن متنهاست؛ به اين معنا كه پيش از نگارش يك متن راديويي، نخست بايد قابليتها، تواناييها، ناتواناييها و ويژگيهاي اين رسانه را در نظر آوريم.
كتاب نوشتن براي راديو، مجموعهاي است در خدمت توضيح و اهميت ژورناليسم راديويي. دو بخش عمده اين كتاب عبارتند از: <خبرنويسي> و <مصاحبه> كه در هر يك از بخشها، نويسنده سعي دارد ويژگي و خصوصيات نگارش متن در هر يك از قالبها را با توجه به ويژگيها و قابليتهاي راديو، با آوردن نمونههايي به صورت كاربردي نشان دهد. در بخش خبرنويسي ابتداء نكات اساسي در نگارش رويداد خبري ذكر شده و در نهايت، به تشريح يك متن خبري به صورت كاربردي پرداخته شده است. در بخش مصاحبه، از ويژگيهاي گفتوگو، اشكال گوناگون گفتوگو، ويژگيهاي مصاحبه شونده، انواع مصاحبه شوندگان و چگونگي مصاحبه با آنها سخن به ميان آمده است.
Friday, August 22, 2008
مصاحبه با تيمسار ارتشبد حسن طوفانيان-ضياء صدقي
تيمسار طوفانيان معروف به تيمسار بيست درصدي مسوول خريد تسليحات ارتش شاهنشاهي بود.سران ارتش از اين جهت به او لقب بيست درصدي داده بودند كه معروف بود او از هر معامله اسلحه رقمي معادل بيست درصد را به جيب مي زند.
مشهور است كه او در ابتداي انقلاب توانست با پرداخت پنجاه ميليون تومان پول نقد به يكي از سران وقت از كشور بگريزد
متن مصاحبه با او در ابتدا توسط سايت
http://parsfreedom.blogfa.com
بر روي وب گذاشته شد.
رمز فايل
parsfreedom
سوروسوگ در فرهنگ عامه لرستان و بختياري-محمد حنيف، انتشارات دفتر پژوهشهاي راديو، 1386
سوروسوگ مردم بختياري و لرستان، بخشي از طرح پژوهشي عظيمي است كه در آن، سور و سوگ مذهبي در فرهنگ عامه مورد بررسي قرار ميگيرد.
اين پژوهش از آن سبب ضرورت يافته است كه هردم بيم آن ميرود تا با گذشت زمان و ماشينيشدن زندگي، كه از نخستين نتايج آن خاموشي تدريجي فرهنگ شفاهي است، بديعترين ميراث فرهنگي اقوام ايراني به فراموشي سپرده شود.
پژوهش «سوروسوگ در فرهنگ عامه لرستان و بختياري» نگاشته محمد حنيف، پژوهشگر ارشد مركز تحقيقات صداوسيما، در راستاي درك اين ضرورت، در سه فصل به نگارش درآمده است: سور، سوگ و نگاهي به موسيقي سوروسوگ از جمله عنوانهايي است كه در زير مجموعه هر يك، به تناسب، بارها و آيينهاي تولد، عروسي و سوگ در خطه لرستان و بختياري مورد توجه قرار گرفته است.
از واژه تا صدا-محمدرضا تركي-آذر 1382
نويسندگي براي راديو مقولهاي كاملا تخصصي با زيربنايي از آگاهيها و دانشها از جمله دانستن ادبيات و درك مباني زبانشناسي از يك سو و درك رسانه راديو از سويي ديگر است. نويسنده راديو بايد بداند براي چه رسانهاي و براي كدام مخاطب مينويسد. حال با شناخت چنين موقعيتي ميتوان به ارزش و اهميت نويسندگي براي راديو پي برد.
نگارنده اين كتاب نيز سعي دارد خواننده را با مقولاتي از قبيل شناخت زبان فارسي و كاربرد درست آن در متون راديويي و ناهنجاريهاي رايج زباني و شيوه مقابله با آنها به كمك راديو آشنا سازد.
بخشي از كتاب به اصول بلاغت راديويي اختصاص دارد و اذعان ميكند كه داشتن اطلاعات كافي، حافظه توانا و صداي رسا و خوشآهنگ، ذوق سليم، اعتماد بهنفس و همچنين آگاهي از قواعد معاني و بيان از جمله عواملي هستند كه باعث ميشوند سخنور و گوينده، دلها و جانها را تسخير كند و سخن خويش را تا اعماق ذهن شنونده پيش برد.
بخش ديگري از كتاب به ظرفيتهاي نمايشي متون ادب فارسي اختصاص يافته است؛ اينكه چگونه ميتوان كتب و نوشتههاي ادبي فارسي را به صورت نمايشنامه ارائه داد بهنحوي كه در دل شنونده جاي گيرد.
در ادامه كتاب به بررسي پيشينه پخش مستقيم مذاكرات مجلس از راديو و بررسي سير تاريخي حوادثي ميپردازد كه به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم منجر به تصويب اصل69 قانون اساسي شده است.
و اما فصل پاياني كتاب به توصيههايي براي گويندگان پخش راديو اختصاص يافته است از جمله: تشويق به مطالعه، دوري از كليشهاي بودن، ساده سخن گفتن، رعايت اركان جمله در صحبت كردن، انتقادپذيري، احترام به مخاطب و دوري از حاشيه رفتن.
مصاحبه راديويي-جيم بيمن ترجمه احمد ارژمند
از آنجا كه مدتي است كه مصاحبه راديويي بخش اساسي و مهم پخش راديويي شده است. برخلاف گفتوگوهاي تلويزيوني كه مقبوليتشان دچار افت و خير است، مصاحبه راديويي همواره، مورد توجه بوده است. بهخصوص در مصاحبههاي خبري پيشرفتهايي رخ داده است. با حركت به سمت خبرهايي با ضرباهنگ سريعتر، تقاضا براي بريده چينهاي صوتي معمول شده است و فعاليت خبرنگاران مصاحبهگر براي استفاده از مصاحبه و روزآمد كردن اطلاعات خبري و بهرهگيري در تجزيه و تحليل رويدادها فزوني يافته است. در واقع هدف نويسنده اين است كه براي روزنامهنگاراني كه ميكوشند مهارت خود در فن مصاحبهگري براي راديو را رشد دهند بهعنوان نوعي پشتيبان و بهعنوان راهنمايي براي اجراي خوب عمل كند. در اين كتاب نه اسرار تكان دهندهاي فاش ميشود نه قواعد سفت و سختي وجود دارد و بلكه پيشنهادهاي بسيار عرضه ميشود.
كتاب حاصل محصول تجارب طولاني يكي از رسانهگران با تجربه بيبيسي را با بياني روشن عرضه ميكند. در واقع شاخصهايي چون نقش مصاحبه راديويي، رهنمودها، راهنماييهاي فني قبل از مصاحبه، در هنگام مصاحبه، بعد از مصاحبه، تحليل مصاحبه به همراه نمونههايي در هر قسمت براي سهولت فهم خوانندگان آمده است.
خط مشي هاي برنامه سازي براي راديو-اريك گ. نوربرگ ترجمه: ناصر بليغ
هدف از نوشتن اين كتاب ارائه اصولي است كه برنامه سازي مدرن در راديو از آنها تشكيل شده است. اين اصول كمك مي كنند تا بفهميد علت موفقيت ايستگاه هاي مورد تقليد شما چيست و راهنماي كامل خط مشي هاي زيربنايي، در آفريدن جادويي است كه به راديو امكان مي دهد قوي ترين رسانه ارتباطي باشد كه تاكنون اختراع شده است. بدين ترتيب، ايستگاه هاي راديويي اگر مي خواهند باقي بمانند و رشد كنند، بايد دو عنصر را حفظ كنند كه شنوندگان آنها را درهرحال عامل ارزشمند تر بودن راديو مي دانند: محلي بودن و ارتباط انساني.
از جمله مباحث مطرح در اين مجموعه مي توان به مواردي چون: ايستگاه در مقابل برنامه ها، سازماندهي ايستگاه و هويت سازي، موسيقي همچون سلاح برنامه سازي، تبليغ براي ايستگاه، و كار كردن با مدير و بخش فروش و بخش مهندسي ، روشهاي دستيابي به اهداف شغلي و ... اشاره نمود.
ساختارهاي برنامه سازي در راديو-توران علي به كوشش مراد مهدي نيا
متن كتاب، بازنويسي چند جلسه سخنراني تورانعلي در پنجمين جشنواره برنامههاي راديويي در قالب كارگاههاي آموزشي در ارديبهشت 1383 است. هدف از برگزاري اين كارگاه ايجاد روشي جديد براي نگريستن به ساختارهاي برنامه سازي است تا بتوان محدوديت هاي كار را از بين برد. معرفي 10 ساختار بنيادين برنامه سازي و وظايف رسانه در برنامه سازي از مهمترين مباحثي است كه در اين كارگاه مورد بحث قرار گرفته است.
نشانهشناسي نمايش راديويي-مژگان مخاطبي اردكاني
هدف نگارنده، مطالعه ويژگيهاي منحصر به فرد ژانر نمايش راديويي و شرايط حاكم بر چنين برنامههايي است. در حقيقت وي بر آن است تا نشان دهد چگونه در غياب تصوير، موسيقي فضاآفريني ميكند، چگونه شخصيتهاي دراماتيك در قالب گفتار عينيت مييابند و چگونه صداهاي محيطي موقعيت را مشخص ميكنند. چنين مطالعهاي هم در خدمت بسط و گسترش مباحث نظري و ديدگاههاي زبانشناسي و نشانه شناسي است و هم در خدمت پژوهشهاي تخصصي در حوزه برنامهسازي راديويي. اين كتاب از سه فصل تشكيل ميشود.
گويندگي و فن بيان (كتاب اول)-غلامعلي امير نوري فروردين 1384
اين كتاب به عنوان نخستين گام در راه دانستن نكته هاي اساسي درباره بيان فارسي و آگاهي هاي لازم براي پويندگان اين راه به خصوص براي گويندگان، نويسندگان، تهيه كنندگان، سردبيران، مديران و مسئولان و همه كساني كه در اين مجموعه فرهنگي صداوسيما كار و خدمت مي كنند، دانستن نكات مربوط به زبان و بيان فارسي از مهم ترين وظايف است.
كتاب حاضر اولين گام در ارائه نكته هاي اساسي راجع به زبان و بيان فارسي است. بيان معيار براي راديو و تلويزيون كه از موضوعات متنوع و شايان توجه چون فن بيان و گويندگي، زبان مشترك فارسي دري، استقلال، مرز و قانون، زبان و زبان شناسي، زبان گفتار و نوشتار، توانايي ها و ويژگي هاي گفتار و نوشتار، زبان راديو و تلويزيون، كتبي يا شفافي، توانش يا توانايي هاي زبان، زبان يا بيان راديو نمودي تازه، ... برخوردار است.
مكانيزم صدا و شيوه هاي صداسازي و چگونگي آن و به طور كلي گويندگي در راديو و تلويزيون را در كتاب دوم ارائه خواهد شد.
كتاب سوم با توجه به كتاب ارزشمند استاد ابوالحسن (غلط ننويسيم) نام “غلط نخوانيم” را خواهد داشت، با تمام توضيح هاي لازم و دلايل انتخاب تلفظ واژه ها در راديو و تلويزيون براي گويندگان.
واژهنامه برنامهسازي راديويي-عادل صادقي انتشارات دفتر پژوهشهاي راديو
بارها ديده شده ميان برنامهسازان، واژههايي به كار ميرود كه با معاني حقيقي فاصله دارد و هر كس به گونهاي آن را تفسير و استعمال ميكند. برايناساس نويسنده با هدف ياريرساني به همه كساني كه به نوعي با برنامهسازي راديو در ارتباطند، مختصري از واژههاي متداول در صدا را با ارجاع به منابع مختلف گردآوري و تعريف كرده است.
Subscribe to:
Posts (Atom)